Sunday, May 31, 2015

Pergi

1 Jun 2015
0504
Wad Geriatrik U13

Pakcik dihadapan katil maktok sudah pergi. Daripada susuk gaya salah seorang anak lelakinya, nampak betul sangkaan aku itu. Awal pagi semasa aku hendak pergi meletakkan kerusi tidurku di bilik stor, aku bertanyakan khabar atuk itu kepada cucunya.

"Tak berapa bagus. Tunggu masa tutup mata sahaja."

Dua orang jururawat yang bertugas malam ini sedang melakukan sesuatu disebalik tirai dalam cubicle atuk berbangsa Cina yang umurnya sudah lanjut seperti usia nenekku. Cuma, beza maktok dan atuk itu ialah sementara maktok masih lagi mampu mengeluarkan bunyi dari bibirnya, atuk itu sudah sunyi sepi. Tiada lagi gerak tangannya seperti waktu petang tadi semasa dia dipindahkan ke cubicle HDU (high dependency unit) bersama kami bertiga. Maktok yang sudah stabil keadaan sepatutnya dipindahkan ke cubicle belakang, tetapi disebabkan keadaan atuk; penghuni baru cubicle HDU terlalu kritikal, maka ditangguhkan dahulu perpindahan maktok. 

"I wonder if working in the hospital, you get so used to all these deaths occuring."

Itu soalan kakak Abang Leong pada aku semasa kami menunggu masa untuk masuk kedalam cubicle malam semalam. Semasa atuk melalui Code Red, tidak dibenarkan sesiapa selain doktor dan jururawat untuk masuk kedalam cubicke itu. Maka kami; penjaga shift malam pun terpaksa tunggu diluar. Mahu saja aku menjawab tetapi terlebih dahulu sister yang selalu datang berkunjung ke cubicle kami mengambil peluang untuk berkongsi petua yang dia dapat daripada kawan Buddhist-nya untuk tabur cuka dan garam keliling rumah ala-ala mau buang bala. Aku mendengar sahaja perbualan mereka dengan senyum sumbing. Ada-ada sahaja petua yang hendak dikongsi. 

Alhamdulillah, Anthem sudah aku khatamkan. Dan seperti biasa, tiada pernah karya Hlovate yang tidak berjaya buat aku tersentuh dan mahu kembali semula meniti maksud untuk berubah keranaNya.

Syahadatul Haq
Ahamiyatul Tarbiyyah
Sayonara Jahiliyah
Peranan Pelajar dalam Membina Masa Depan Dunia

Serius. Best. Tapi memang kalahlah kalau kita bandingkan dengan buat sesi bedah ayat Quran daripada Ustaz Fizz Fairuz (nama dibedal ikut suka hati penulis). Namun, buku novel setebal 593 mukasurat itu sangat refreshing. Refresh niat especially. 

Maktok masih dengan bunyi anehnya manakala jururawat sudah keluar masuk bahagian katil atuk di hadapan. Kehidupan itu adalah kurniaan Dia. Ada yang dipulangkan nyawa semula pada siang hari, ada yang disimpan selamanya tanpa diberi peluang untuk membuat rayuan bertulis. Itu namanya setiap yang hidup akan merasakan mati. Ajal itu sudah Allah tulis buat kita dan sudah Rasulullah sampaikan melalui hadith 4 dalam kitab Hadith 40 Imam Nawawi.

Sungguh bila sudah tiba masa, lari ke mana pun pasti ajal akan menjemput. Dan bila sudah ditarik nyawa, amal mana yang akan dipersembahkan, siapa pula yang akan menjadi saksi amal itu?

No comments:

Post a Comment