Wednesday, May 27, 2015

Roti


'Ini roti tiga jenis wa manyak suka woo. Alhamdulillah rezeki, rezeki sangat-sangat.'

Itulah apa yang terlintas dihatiku tatkala kakak Abang Leong yang selalu menjaga shift malam katil U1331 datang menghulur roti yang dibelinya daripada Le Bread di Subang Jaya. Bersama-sama lintasan hati itu aku teringat ayat seribu dinar dalam Surah At-Talaq. Memang sungguh, Allah memberi rezeki daripada arah yang tidak kita sangka. Langsung.

Sungguh, aku sayang akak-akak, bibik-bibik, auntie-auntie yang menjaga saudara atau anak atau adik masing-masing di wad geriatrik U13.

Maktok sudahku ikat rambutnya tocang diatas seperti ibu mengandung, persis ibu-ibu yang dirawatnya semasa tempoh dia menjadi bidan pada zaman mudanya. Rambutnya kian luruh dimamah usia. Bicaranya hanya 'Hmm.. Mmm..' beserta gelengan kiri kanan dan acara toleh menoleh beserta jelingan mata yang menggambarkan betapa tua amatnya nenekku ini.

BP: 120/69
SpO2: 95%
MAP: 89 mmHg

Langsir ditarik dan maktok diberikan buat sementara kepada dua kakak nurse yang baik hati, tiada lekang senyuman dibibir. Mahu sahaja aku menjadi seperti mereka, baik dan cantik amal budi pekerti. Aku yang perempuan pun cair. Kini baru aku mengerti perasaan ibu mencari calon menantu. Ehe. Moga amalan mereka ikhlas untukMu Ya Allah kerana terlalu baik perbuatan mereka untuk tidak Kau    ganjari dengan bergunung pahala.

Selesai sudah urusan maktok dicuci dan ditukar lampinnya. Nenek Lau pula sudah kedengaran suaranya, alangkah gembiranya jika kami semua dapat discharge pada masa yang sama. Tetapi, itu semua ketentuan Allah, kita manusia hanya mampu berusaha. Jam hampir menunjukkan pukul 11 malam. Lagi satu jam waktu susu maktok. Yok habiskan itu hadith 2 manyak panjang mahu hafal bikin pining sama saya. 

Wah baru satu hadith panjang, mahu mengeluh. Abu Hurairah apa ceghite.

*lap dahi yang acah-acah berpeluh*

No comments:

Post a Comment