Monday, May 25, 2015

Edema


Kaki bengkak macam maktok sudah sebab terkena edema gara-gara blood pooling akibat tidak banyak bergerak sana-sini dan tidur tidak melunjurkan kaki. 

Terasa benar perasaan menjadi ibu mengandung (macam ada kaitan) dengan kaki yang membengkak ini. Pasti mama juga pernah melaluinya dahulu, tiga kali dalam hidupnya. Siap bawa muatan nasi hampir 10kg dalam perutnya. Apalah sangat kaki bengkak aku ini. Uhuk.

Tadi baba kata aku pelajar perubatan Tahun 1 dan Dr Koh yang datang untuk melihat keadaan maktok segera menyarankan agar aku fikir sedalam-dalamnya samada mahu teruskan kerjaya sebagai doktor ataupun tidak. Baginya jika hidup solo tidak mengapa, apabila sudah berkeluarga banyak cabarannya. Kini baru aku mengerti mengapa ramai doktor berkahwin sesama mereka sahaja. Mungkin mampu memberi lebih motivasi sebab sama-sama mengerti perjuangan di lapangan perubatan ini. Aha. Itu semua pemberian ilahi. Kerana mati itu lebih pasti daripada duduk bergelak ketawa dengan zauj terchenta. (Batuk)

Tadi ada baca pasal Tazocin di Wiki, faham juga bila Dr Koh kata mahu buat continuous transfusion. Tazocin adalah ubat yang digunakan untuk melawan bakteria dalam badan maktok yang dengan giat dan gembiranya sedang melaksanakan 'tugasnya' mengikut fitrah yang telah ditetapkan Tuhan. Seminggu lagi kata doktor mahu tahan maktok di wad, alamatnya semakin bengkaklah kaki maktok - aku pun ikut serta dalam kumpulan kaki bengkak itu juga.

Dr Koh menulis lagi, apa agaknya yang ditulisnya. Neneknya Mea sudah pergi menemui Pencipta beberapa hari lalu. Maktok pula masih disini entah bertarung untuk pulang ke rumah atau bertarung untuk tidak mahu buangkan kahaknya, yang pasti masih tersisa lagi kudratnya untuk bergaduh dengan nurse jika dibandingkan nenek Mea yang tiada lagi di bumi Allah ini.

Ya Rabb, kau lebih tahu sebaik-baiknya pengakhiran buat kami. Berilah kekuatan, berilah yang terbaik.

No comments:

Post a Comment