Friday, May 29, 2015

Selamat

29 Mei 2015
2207
Wad Geriatrik U13

Cubicle ini buat kesekian kalinya menjadi tempat tidur malamku. Sekarang, Bu akan mengambil alih tempatku dipagi hari kerana Speech Therapist maktok akan datang untuk mereka sama-sama memujuk maktok makan secara oral mengikut mulutnya yang hanya tinggal gigi bawah. Alhamdulillah, maktok dah tidak bergantung pada dopamine untuk stabilkan tekanan darahnya dan ubatan lain pula sudah mula diambil dengan susu bukan lagi secara IV. Maktok juga dah pandai senyum, sengih, merungut kepanasan dan melawan kata doktor dengan begitu degilnya. Haha. Akhirnya nenek aku seperti sudah kembali dengan perangai 'cengeng'nya.

Entah kenapa, aku rasa lebih selamat berada di hospital daripada duduk berehat di rumah. Aku rasa lebih banyak buku dan kerja mampu aku lakukan dalam ruang ukuran 60x240cm ini jika dibandingkan di ruang bilikku yang luas tapi menyesakkan. Benar aku terasa, bahawa rumah itu seperti penjara. Kerana ia memberi peluang untuk badanku terlalu menagih rehat yang melayukan dan mencorak akalku untuk jatuh kedalam fasa 'kemelaratan'. 

Novel Anthem karya Hlovate yang dibiar berkurung dirumah setelah 9 bulan akhirnya aku belek kembali. Mungkin akan dapat kembali sisa semangat akhawat yang ditiupkan melalui isi SH yang pernah ditunjukkan roommate terchenta suatu ketika dahulu. Mungkin juga dapat meredakan hatiku yang bergelora teringat pada kisah silamku dengan seseorang itu. Eh.

Kini sukar benar perjuangan TZ yang dilaung-laungkan sebelum ini di Siraj beraama Ahlul Bergerak yang lain. Mahu menangis sebab air mata sudah tidak mahu mengalir dalam sujud taubat padaNya. Keras sudah hati, terlalu keras.

Ya Rabb, Ya Rahman, Ya Rahim, aku mahu sangat-sangat jumpaiMu dalam sujud tahajjudku, dalam setiap langkah dan nafasku. Ya Rabb, berilah aku ketakutan sampai aku takut giga mahu menzalimi diriku sendiri. 

*sayu*

No comments:

Post a Comment